גישה חדשנית למיגור היתושים / מאת חיים שחר

המיזם לפיתוח מלכודת יתושים חדשנית 

יתושים מהווים מטרד קשה לאדם ולחיות המלוות אותו בשל הצורך של היתושות לעקוץ ולקבל מנת דם כחלק מתהליך ייצור הביצים והטלתן. בזמן העקיצה, היתוש/ה עלולה להחדיר פתוגנים אל מחזור הדם שלנו. בשל כך, היתושים מהווים סכנה לבריאות הציבור והם בבחינת בעל החיים הקטלני ביותר לאדם בעולם. 

לפיכך, המלחמה ביתושים היא נושא בעל אינטרס כלל עולמי. אינטרס זה פותח דלת לשוק כלכלי רחב של מוצרים נגד יתושים. הביקוש לחומרי הדברה ליתושים, לחומרי דחייה של יתושים ולמלכודות יתושים (מרביתם גורמים נזק אקולוגי) נאמד במספר מיליארדי דולרים בשנה. 

לפני שנתייחס למלכודת המושלמת שתוצג בזה, יש להזים מס' תיזות של מלכודות הקיימות בשוק.

  1. היתוש/ה זקוק לחלבונים ליצירת ביצים. המקור היחידי לחלבונים זה בעלי חיים ובניהם בני אדם.

  2. לכן, הסנסורים של היתוש/ה (הקיימת כבר 200 מליון שנה) השתכללו עד כדי כך, שהם יכולים לזהות באופן מדויק  גוף ביולוגי חי ולהתביית עליו. לשם כך, על היתוש/ה לזהות את המרכיבים המדויקים לכך והם: 2CO הנפלט בנשימה. ריח גוף הדרוש לזהות את בריאות וטעם הנעקץ. חום גוף מדויק לוודא כי האובייקט אינו חולה (יתוש/ה אינה עוקצת אנשים חולים עם חום גבוה).

  3. מלכודת המבוססות על אור כחול, סגול או כל שהוא, אינו נראה ע"י היתוש/ה והיא תוכננה מתוך חוסר ידע מוחלט כיצד מתנהגת היתוש/ה. מרבית המלכודות המבוססות על אור הן רמאות ואשליה לכל דבר ועניין. יתכן ותהיה משיכה המתפרשת כמשיכה לאור, אך הסיבה היא כי המנורה המפיקה אור פולטת מעט חום (כמו מנורה רגילה, שבנוסף לאור פולטת גם חום).

  4. להלן מספר דוגמאות של מלכודות המכילות אמצעי משיכה:

א. מלכודת 2CO המשתמשת בקרח יבש. אורך זמן המשיכה, עד שהקרח יבש נגמר זה נמשך כמס' שעות. הטווח למשיכה עד 100 מ'. היתוש/ה מתקרבת אך מאחר ואינה מזהה רכיבים אנושיים של אדי מים, ריח וחום, היא מסתובבת סחור סחור ובאופן אקראי יתכן ותלכד אך לא בגלל "התעניינות". 

ב. מלכודת ריח פולטת ריח של מרכיבים אנושיים. טווח הפעולה קטן מ-5 מטר. גם כאן הלכידה היא אקראית מאחר והיתוש/ה אינו מזהה נקודת משיכה חמה המכילה חלבונים(דם). 

ג. אדי מים (הנפלטים מגוף האדם) ושמכילים מרכיבים אנושיים, מייצרים משיכה חזקה, אבל גם כאן זיהוי מקור למשיכה מתבצעת ע"י גוף חימום המחייב חיבור קבוע למקור חשמל.

ד.  מאוורר הנמצא במלכודת יתושים למיניהם, שואב את החרקים שבסביבה וגם יתושות שהגיעו באקראי ולא  בגלל  "התעניינות".  

בהתאם לזאת מונה חברתנו צוות מומחים - חיים שחר, מהנדס אלקטרוניקה ברשותו מספר פטנטים ומדענים נוספים המומחים ליתושים עם ניסיון בארץ ובחו"ל - בנושא פיתוח מלכודת יתושים חדשנית. אנו פיתחנו מלכודת חכמה המדמה קרוב ככל הניתן לגוף ביולוגי שנועד להטעות את העוקצים למיניהם. המלכודת שפותחה מכילה מספר אלמנטים בסיסיים:  1. ריח ביולוגי 2. חום המדמה גוף ביולוגי. 3. לחות. 4. 2CO  5. צבע של המלכודת (ליתושים פעילי יום). כל זה מתקיים במכלול אחד, זול בעלות וזול בהפעלה. במלכודת קיימים 2 מקורות להפקת הדימוי: 1. נוזל עם ריח ביולוגי להגברת המשיכה, שמותאם לאזור הנגוע (יתושים ממינים שונים מעדיפים מכלול ריחות שונה) 2. הפקת חום, לחות ו-2CO ע"י שימוש בנוזל אלכהולי.

המלכודת מנוהלת ע"י מנגנון אלקטרוני משוכלל ביותר, שאינו נמצא באף מלכודת גם ברמה מקצועית הגבוה ביותר. מנגנון זה מבטיח פעילות המלכודת במשך מס' חודשים ללא תחזוקה.

המלכודת שתוכננה היא יעילה לאין ערוך מרוב המלכודות המצויות בשוק. היא מתוכננת לעלות עליהן, הן בביצועים והן במחיר ובעלת תחזוקה פשוטה ביותר.

חיים שחר